Ahad, 4 Januari 2009

10,000 tentera Israel bersiap serang Gaza


ANGGOTA tentera Israel yang berada di bahagian utara Gaza kelmarin bersiap sedia untuk melancarkan serangan darat pada bila-bila masa.
BANDAR GAZA - Serangan udara terbaru rejim Zionis semalam meragut nyawa seorang lagi pemimpin pergerakan Hamas manakala sebuah sekolah turut musnah.
Kematian Mohammad al-Jammal, 40, yang bertugas sebagai pemerintah tentera Hamas merupakan satu kehilangan kepada pergerakan itu selepas kematian Nizar Rayan akibat satu bedilan Israel Khamis lalu.
Tindakan agresif Israel yang mendapat restu Amerika Syarikat (AS) itu memasuki minggu kedua semalam dengan angka kematian mencecah lebih 440 orang.
Pasukan 10,000 anggota tentera darat Israel bersama sejumlah kereta kebal dan artileri kini berada di sempadan dalam keadaan bersiap sedia untuk memasuki wilayah Gaza pada bila-bila masa, lapor media di Tel Aviv.
Pemimpin Hamas dalam buangan di Damsyik, Syria, Khaled Meshaal memberi amaran kepada Israel bahawa Yahudi berhadapan malapetaka jika menceroboh Gaza.
Namun Khaled menyatakan, Hamas bersedia berkerjasama jika Israel menamatkan serangan, menarik balik sekatan dan membuka semula pintu sempadan.
Sehingga kini lebih 750 serangan peluru berpandu memusnahkan banyak bangunan di Gaza termasuk 30 serangan udara semalam.
Israel menyatakan pesawat pejuangnya membedil sebuah kolej kerana ia dipercayai menjadi tapak pelancaran roket.
Masyarakat antarabangsa terus mengutuk serangan kejam Israel dengan menyifatkannya sebagai krisis kemanusiaan setelah lebih 2,290 cedera manakala 75 kanak-kanak turut mati.
Di Washington, Presiden AS, George W. Bush mendakwa Hamas bersalah dalam serangan tersebut.
Wilayah Gaza yang dikelilingi tembok konkrit setinggi lapan meter dikuasai pergerakan Hamas setelah parti Fatah pimpinan Presiden Palestin Mahmoud Abbas diusir dalam satu persengketaan pada Julai 2007.
Berikutan itu Fatah terpaksa membentuk kerajaan di Tebing Barat sekali gus meletakkan Gaza dalam sekatan Israel dan Mesir. - Agensi

Tiada ulasan: