Khamis, 8 Januari 2009

Helmi wajar diberi suntikan semangat

Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwarbhsukan@bharian.com

Masih dibayangi kekalahan kepada Vietnam

KEMEROSOTAN prestasi skuad Hijau Kuning terutama membabitkan penjaga gol Kedah, Helmi Eliza Elias, yang tewas dalam dua perlawanan awal Liga Super mengundang rasa kecewa Presiden Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA), Datuk Seri Azizan Abdul Razak. Azizan juga terkejut dan hairan dengan aksi buruk yang dipamerkan Helmi ketika berdepan dengan Selangor di gelanggang sendiri pada Sabtu lalu, selain kecundang 3-0 ketika menentang Negeri Sembilan, malam kelmarin.
Beliau berkata, bagi mengenalpasti punca kemerosotan Helmi yang pernah dijulang sebagai antara penjaga gol terbaik negara dan skuad Kedah, satu mesyuarat khas KFA akan diadakan hari ini bagi menyusun semula strategi memantapkan mutu persembahan pasukan. "Mungkin Helmi masih dipengaruhi badi kekalahan pasukan negara menentang Vietnam di Bangkok yang tidak habis lagi. "Saya harap dia diberi suntikan semangat untuknya mengembalikan semula persembahan yang lebih mantap," katanya.
Azizan yang menyifatkan kekalahan besar itu tidak sepatutnya berlaku memandangkan skuad Hijau Kuning adalah juara tiga gelaran dengan menjuari Piala Malaysia, Piala FA dan Liga Super, buat dua tahun berturut-turut. "Kita rasa kekalahan tidak patut berlaku dan selepas ini kita akan menyusun balik dan mengenalpasti latihan selain mengesan di mana kelemahan Helmi kerana dia bukan saja penjaga gol Kedah, tapi untuk Malaysia," katanya. Gawang Kedah bolos tujuh kali dalam dua perlawanan, termasuk enam dilepaskan Helmi dalam dua perlawanan Kedah dalam musim baru Liga Super. Bagaimanapun, Azizan percaya pemain Kedah akan bangkit semula dan menyusun rentak persembahan lebih bertenaga selain memberi komitmen padu pada perlawanan akan datang.

Tiada ulasan: